ett allvarligt inlägg

Jag har just avslutat att titta på Uppdrag Granskning repris på svt Play. programmet var från i onsdags och det handlade om den 14-åriga flicka som blev våldtagen på en skoltoalett. Våldtäksmannen, en 15-årig pojke, hyllades och flickan blev kallad lögnare.

Jag förstår inte hur människor kan reagera som de gjorde. Pojken blev dömd,  det fanns tillräckligt med bevis som pekade mot honom. Till på detta, alla rykten som cirkulerade var inga saker någon hade hört direkt från flickan. Alla hade hört det från bekantas bekanta.
Flickan mobbades på nätet, blev kallad värre och värre saker. Till och med hotad. Hon blev till sist tvungen att byta skola.

Skolavslutningen samma år (ifjol) våldtar pojken ännu en flicka och döms. Trots vittnen och trots det faktum att man har hittat DNA som matchar pojken i flickans trosor blir även denna flicka anklagad som lögnare.

Hoten mot de båda flickorna blir mera och mera och man undrar att någon ens kan skriva något sådant? Men i skydd av datorskärmen vågar även den fegaste säga sin åsikt..Samtidigt hyllas pojken som en hjälte.

Lärarna på skolan hade en åsikt om att de inte kan ta parti förrän dom har fallit. Men genom att inte ta parti och genom att inte ta ställning, backar de då inte på ryktena om att flickan ljuger och pojken talar sanning? I alla fall jag får den uppfattningen. Till och med efter domen är lärarna neutrala i sin ställning!

Man blir upprörd av att sånt här får hända. Man ljuger helt enkelt inte om man har blivit våldtagen. Pojken fick en dom, borde det inte vara en tankeställare om att han var skyldig? Men i detta fall syns det tydligt att pojken värderas högre än flickan. När till och men en präst inte tar ställning, då är det något väldigt väldigt fel!

Jag ville bara få min åsikt igenom i detta inlägg om att det här som hänt. Både våldtäkterna och sedan smutskastningen av de båda offren är mera än lovligt fel, det är oacceptabelt att något sådant här får hända någonstans

xoxo
- Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej