Myter angående rakning

Letade upp denna lista med tanke på en diskussion som kom upp i fredas kväll =)
Diskussionen löd att håret blir mörkare och tjockare om man rakar sig. Hade själv inte hört detta förr och tyckte det verkade underligt så jag var vungen att leta reda på lite fakta om just detta.

MYT 1: Rakning varje dag gör att håret växer ut tjockare, snabbare och mörkare.

FALSKT. Det är en vanlig myt, men det är inte sant. Återväxten av håret avgörs av dina gener och hormoner. Men när håret växer ut är ändarna trubbiga vilket kan göra att det ser tjockare ut.



MYT 2:Nya blad orsakar fler skär- och brännsår än ett rakblad som är använd.

FALSKT. Det här är fel. Faktum är att rakar du dig med ett slött rakblad får du ännu fler skärsår.



MYT 3: Trycker jag hårt när jag rakar mig får jag än bättre och närmre rakning.

FALSKT: Trycker du hårt kan du får skär- och brännsår. Du ska hålla bladen rakt mot huden för bäst resultat. Var lätt på handen!

- Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej