Färganalys - en djupdykning

Fick en kommentar på förra inlägget att jag skulle ta mig en djupdykning om färganalys, och som lovat skulle jag göra det =) Jag har i skolan gått en kurs i färganalys och i de flesta ämnen efter det har det varit ett återkommande tema. Jag har personligen blivit mera medveten om mina färgval på kläder efter att jag gick kursen och fick till min förvåning se att för mig innebar det, de färger jag redan tycker om är de jag passar i =)!
 
Så till att börja med.
Vad är en färganalys och vad innebär det?
En färganalys är till för såväl män som kvinnor för att få fram de färgnyanser som bäst lyfter fram våra egna färger i  hudton, ögonfärg och den naturliga hårfärgen. Med hjälp av färganalys får du alltså vetskapen om de färger som passar just Dig när du ska välja färg på kläder, makeup, accessoarer, glasögon och hårfärg.
 
Hur går en färganalys till?
En färganalys går ut på att man först ska avgöra till vilken kategori eller "årstid" en person tillhör. Det finns fyra årstider, sommar, höst, vinter och vår. Av dessa har sommar och vinter kalla undertoner medan höst och vår har varma. För att avgöra om du är varm eller kall så sätter man ett silverfärgat tyg och ett guldfärgat tyg mot ansiktet. Sedan ser man turvis på, vilket förhöjer och vilket dämpar huden? På vissa är detta väldigt lätt att se, andra är det svårare.
Efter att man avgjort om man är varm eller kall är det dags att avgöra vilken årstid du hör till. Är du en sommar eller en vinter? Är du en höst eller en vår? Detta avgörs med samma metod. Två färger från de olika paletterna sätts mot ansiktet och där ser den som gör din färganalys, vilken förhöjer och vilken dämpar. Vissa behöver man bara se på några tygstycken om de hör till den ena eller den andra, andra så måste man prova flera olika många gånger för att avgöra.
En normal färganalys hos en professionell brukar ta ungefär en timme och under den tiden får du förutom färganalysen även tips på färgval och färgkombinationer du kanske inte tänkt på eller vågat testa tidigare.
 
Beskrivning av de olika årstiderna
En snabb beskrivning av de olika årstiderna för att hjälpa er komma igång med färganalysen. Det är viktigt att kunna vara objektiv, även om du älskar svart så är du nödvändigtvis inte så att det egentligen är den färgen du ska använda
 
Sommar
Sommaren har skira, lite dämpade färger. det är en sval ton med blå eller rosa underton och låg kontrast mellan hudton, ögonfärg och hårfärg. Detta är den typiskt nordiska färgskalan med nästan genomskinlig hy och blont, ljusbrunt, askblont eller grått hår. Ögonfärgen är oftast blå, gröna eller blågröna.
 
Vilka färger passar man i som sommar?
Mjuka neutrala färger och pastellfärger, liksom dämpade färger med kalla undertoner. Ljusblått, rosa, lila, lavendel, plommon och blekt gult brukar passa dem bra. Undvik livfulla, starka nyanser (till exempel starkt rött - speciellt om du har rödlätt hy) eftersom de oftast kommer att se för hårda ut. Jordfärger, svart och orange kommer också att ta för mycket uppmärksamhet från ansiktet. Smycken i silver funkar bättre än guldsmycken då guld kommer bli för "varmt"
 
Höst
Höstar har en mycket djup och varm hudton. Höstens färger kan vara både naturfägade och mossiga men även starka och intensiva. Nyckelorden är dock alltid varm och fyllig. Håret är kopparröptt, gyllenbrunt eller kastanjebrunt och ögonen är mörkbruna, hasselnötsfärgade eller gröna.
 
Vilka färger passar man i som höst?
Gyllene färgtoner eller kryddiga och jordnära färgtoner kommer att se bra ut på en höst. Höstar kan bära både dämpade och rika färger, likt det man ser i höstlöven. De passar i kamel, beige, oliv, orange och mörkbrunt. De kan också se bra ut i en rik, varm grå ton. Försök att undvika svart då det är en allt för kall färg. Höstar passar bättre i guldsmycken.
 
Vinter
Vintern har mörkt hår och blek hy eller mycket mörkt hår och mörk hy. De har en kall färgskala och det är det som är dess kännetecken. Vintern har klara, starka och konstaterande färger. Med det menas att det är en stor skillnad mellan deras naturliga hårfärg, ögonfärg och hudton. Vintrar brukar passa mycket bra i gothkläder och hårdrockskläder. Även mörkhyade med kall hudton och mörkt hår hamnar i denna färgskala. Hårfärgen är svart eller mörkbrun och ögonfärgen är blå, brun eller grön.
 
Vilka färger passar man i som vinter?
Vintrar passar i färger som är vassa, starka och tydliga. De ser bäst ut i intensiva, rika färger som svart, marinblått, rött och chockrosa. Vill man ha ljusare färger kan man bära ljusa, vita och isiga pasteller såsom kalla blå, rosa och gula färger. Tänk alltid "kalla färger" när du väljer hårfärg, smink och kläder. Undvik jordnära färger och dämpade färger som beige, orange och guld eftersom dessa färger inte kommer göra hudfärgen rättvis. Vintern passar nästan alltid bättre i silver än guld.
 
Vår
Vårmänniskorna har en varm färgskala som är pigg och fräsch och passar därför också i sådana färger. Denna färg är också vanlig i norden men våren har en varmare färgskala än sommaren. Håret är gyllenblont, gyllenbrunt eller rött. Ögonen är blå, blågrå, blågröna eller turkosa.
 
Vilka färger passar man i som vår?
Vårar kan bära mycket bleka, mjuka färger såsom persika, kamel, gyllengult, gyllenbrunt och ljusblått. De ser också bra ut i elfenbensvitt, ljust grönt, starkt rött, distinkt blått och korall. Undvik färger som är dämpande eller för mörka. Svart eller vitt brukar sällan passa eftersom de är allt för konstaterande. En vår passar mycket bra i guld men även i silver.
 
 
Sådär. Jag hoppas detta var till någon hjälp. Tusen tack för kommentaren =)!! Om ni undrar något mera angående färganalys eller något helt annat, kommentera gärna
 
Jag kan ju avsluta hela med att säga, när jag gjorde min färganalys blev jag sommar. Jga misstänkte det redan före men för mig har det hjälp att få svart på vitt så att säga och jag har märkt att efter att jag började tänka på färgvalet hur min hy ser mera lysterfylld ut. 
- Johanna

Kommentarer

sylvi säger:

Jag är nog i ett slags ingemannsland när det gäller årstiden.Jag har gulaktig hy.Ljusa ögon grönaktiga
lite transperanta,med ljus gula strimlor plus några ljusbruna stänk.
Passar bra i svart,men lite sämre i vitt.
När jag färgar håret blir det bäst med mörkbrunt
Blir inte lätt röd när jag solar.
Har ni någon aning vilken årstid det är?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej